foto: isak55/shutterstock.com

Zjawisko systematycznego wzrostu cen farmaceutyków w Stanach Zjednoczonych nie ustaje. Dzieje się tak pomimo deklaracji polityków i głośnych zapowiedzi prezydenta Donalda Trumpa.

Koncerny farmaceutyczne nadal nie zmieniają swojej polityki cenowej. Z raportu przygotowanego przez Credit Suisse wynika, że w roku 2016 podwyżka cen lekarstw w Stanach Zjednoczonych przyniosła łącznie aż 8,7 mld dolarów przychodu najbardziej dochodowym firmom z tego sektora.

Eksperci analizują, że wiodące podmioty – takie jak Pfizer, Amgen, AbbVie, Allergan, Merck&Co., Eli Lilly czy Biologona – właśnie dzięki podwyższeniu cenników lekarstw podwoiły swoje roczne przychody. Taka strategia przynosi więc największym graczom rynku sowite zyski.

Autorzy wspomnianego raportu zaznaczają, że dobór polityki cenowej poszczególnych podmiotów zależy od wielu czynników.

Firmy, które muszą uwzględniać aspekty sprzedaży w kosztownych terapeutycznych obszarach ze znaczną konkurencją, wykazują większą ostrożność w ustalaniu cen swoich produktów. Podobną strategię stosują podmioty, które bazują na sprzedaży swojej oferty dla programu Medicare – jest on bardziej podatny na kontrolę kosztów.

Raport Credit Suisse tworzy między innymi klasyfikację firm według grupy chorób, do których terapii przeznaczone są oferowane leki. W tym zestawieniu ujęto HIV, stwardnienie rozsiane czy reumatoidalne zapalenie stawów. Najmniejsze pole manewru przy ustalaniu cen produktów mają tu Bristol-Myers Squibb, AbbVie i Roche. Jak wyliczyli eksperci, największe ryzyko ponosi natomiast koncern Bristol-Myers Squibb. Wynika to ze specyfiki oferty firmy. Terapie immunologiczno-onkologiczne na bazie PD-1/PD-L1, tak jak kluczowy lek Opdivo podlegają dyskontowaniu wraz z rosnącą konkurencją w tej dziedzinie.

W ubiegłym roku ceny w amerykańskim sektorze farmaceutycznym wzrosły o 9,8%, natomiast rabaty z poziomu 35,7% do 37,3%. Skala wzrostu cen netto utrzymała się na wysokim pułapie 6%.

Autorzy raportu zaznaczają, że działają tu tradycyjne mechanizmy rynkowe. Firmy z bardziej unikatowymi produktami w ofercie mogą sobie pozwolić na niższe rabaty i nie muszą obawiać się spadku liczby klientów. Powinny też utrzymywać stały poziom cen oraz wskaźniki rentowności.

Źródło: FiercePharma.