foto: Alex_Traksel/shutterstock.com

Współwłaścicielka Adamedu i jedna z najbogatszych Polek Małgorzata Adamkiewicz wiąże duże nadzieje z projektem, dzięki któremu ma powstać pierwszy biotechnologiczny innowacyjny lek onkologiczny w Polsce. Reprezentantka firmy zaznacza, że obecnie trwa transferowanie technologii ze skali laboratoryjnej do produkcyjnej.

Małgorzata Adamkiewicz podkreśla, że dopiero po uzyskaniu rezultatów badań klinicznych będzie można wstępnie oszacować potencjalne korzyści. Wraz z każdym kolejnym etapem badań wzrastają zarówno koszt, jak i wartość projektu. Współwłaścicielka Adamedu przyznaje, że jeśli inicjatywa zakończy się sukcesem, może to oznaczać wielomiliardowe przychody, ale wcześniej wiąże się z setkami milionów nakładów inwestycyjnych.

Firma informuje, że doprowadzenie projektu do zakończenia pierwszej fazy badań klinicznych pochłonie sumę poniżej 100 mln złotych. Jak podkreśla Małgorzata Adamkiewicz, w porównaniu ze średnią światową na poziomie 400 mln dolarów jest to “świetny wynik”.

W Stanach Zjednoczonych proces tworzenia referencyjnego leku biotechnologicznego wiąże się często z wydatkami na poziomie ponad miliarda dolarów. Przedstawicielka Adamedu zaznacza jednak, że w Polsce koszty te są o wiele niższe. W dodatku realizujemy ten projekt własnym zespołem. Dzięki temu doprowadzenie do pierwszej fazy badań klinicznych, która nastąpi po wyprodukowaniu tego leku, leży w zasięgu naszych możliwości – komentuje współwłaścicielka firmy.

Dodaje, że firmy, które wynalazły innowacyjną molekułę, rzadko same wprowadzają ją na rynek. Największy koszt w tego typu przedsięwzięciach generują badania kliniczne.

Korporacje farmaceutyczne chętnie więc współpracują z mniejszymi firmami, żeby pomóc im w udowodnieniu skuteczności terapeutycznej produktu.

Małgorzata Adamkiewicz zaznacza, że w odróżnieniu od innych polskich firm Adamed wytwarza innowacyjne leki biotechnologiczne, a nie biogeneryki, czyli leki odtwórcze. Oczywiście o sukces jest tutaj trudniej, ale gramy też o inną, zdecydowanie wyższą stawkę. Można znaleźć na rynku produkty lecznicze, których wartość rocznej sprzedaży osiąga nawet kilkanaście miliardów dolarów – wskazuje przedstawicielka podmiotu.

Przyznaje zarazem, że firma podjęła wysokie ryzyko biznesowe, jednak zdecydowała się na nie z dużym przekonaniem.

W Polsce nikomu to się nie udało, ale też nikt nie próbował tego dokonać. Nie robilibyśmy tego, gdybyśmy nie wierzyli, że jest to możliwe – podkreśla Małgorzata Adamkiewicz.

Przypomina też, że do dziś nie opracowano skutecznych terapii dla wielu postaci nowotworów. Wynalezienie efektywnych metod jest więc jednym z wiodących wyzwań, przed jakimi stoją naukowcy i firmy farmaceutyczne.

Źródło: forbes.pl.