foto: Kaspars Grinvalds/shutterstock.com

Jemy owoce i warzywa bogate w antyoksydanty, wiemy na co zwrócić uwagę, kupując kosmetyk promieniochronny (filtry chemiczne, fizyczne, antyoksydanty). Teraz czas na dobór odpowiedniego preparatu. Istotnych będzie kilka elementów. Przede wszystkich charakterystyka osoby, a dokładniej skóry, dla której dobieramy właściwą ochronę oraz miejsce i czas w jakim będzie poddana wpływowi promieniowania UV.

Ochrona dla dorosłych

Preparat promieniochronny powinien być dopasowany do typu karnacji. Na podstawie koloru skóry, włosów i oczu możemy przewidzieć, jaka będzie reakcja skóry na słońce i z jakiego kosmetyku (SPF) warto skorzystać:

  • typ celtycki – skóra jest jasna, bardzo wrażliwa i delikatna, z licznymi piegami, włosy jasny blond lub rude, oczy jasne (zazwyczaj niebieskie); osoby z tym typem skóry powinny bardzo uważać na słońce, ich skóra bowiem zawsze ulega poparzeniu; opalanie nie jest zalecane; konieczne jest ciągłe stosowanie preparatów z jak najwyższym filtrem SPF 50+;
    typ północnoeuropejski – skóra jest jasna i delikatna, włosy jasny lub ciemny blond, oczy zazwyczaj jasne (niebieskie, zielone, piwne); ten typ skóry zwykle ulega poparzeniu; opalanie powinno odbywać się w ograniczonym czasie i bardzo powoli; zalecany jest filtr SPF 30+
  • typ środkowoeuropejski – skóra jest jasna lub lekko oliwkowa, włosy ciemny blond lub brązowe, oczy ciemnoniebieskie, szare bądź brązowe; skóra opala się dobrze, oparzenia słoneczne pojawiają się sporadycznie; wskazana jest ochrona SPF 30+
    typ śródziemnomorski – skóra prawie nigdy nie ulega oparzeniom, opala się łatwo, jest oliwkowa lub lekko brązowa, oczy i włosy ciemne; wskazane są kosmetyki z filtrem SPF 15+
  • kraje azjatyckie i arabskie – obejmuje mulatów, a więc osoby o ciemnobrązowej skórze, ciemnych oczach i włosach; skóra nigdy nie ulega poparzeniom i jest ciemna niezależnie od promieniowania słonecznego, zalecane jest stosowanie filtrów SPF 15+
  • kraje afrykańskie – skóra jest czarna. włosy i oczy ciemne; warto sięgać po kosmetyki SPF 15+

Dobór kosmetyku zależy również od rodzaju skóry – osoby z nadwrażliwością i skłonnością do alergii powinny wybierać preparaty z filtrami mineralnymi, osoby ze skóra suchą – kosmetyki mocno nawilżające i odżywcze, osoby ze skórą tłusta – lekkie kremy. Warto wybrać dwa kosmetyki – jeden do twarzy, a drugi do ciała. Jeśli kąpiele słoneczne będą zażywane przez dłuższy czas można wybrać preparaty o dwóch różnych wartościach SPF – na początek z wyższą ochroną, a na później z niższą.

Ochrona dla dzieci

Niemowlęta i małe dzieci w ogóle nie powinny przebywać na słońcu, szczególnie w godzinach intensywnego promieniowania, między 11:00 a 15:00. Jeśli jednak pobyt na słońcu jest nieunikniony ważne by ochraniać delikatną skórę dziecka kosmetykiem dobranym do jego wieku. Zazwyczaj zawierają one filtry mineralne, a dla starszych dzieci mieszane (chemiczne+fizyczne) Koniecznie należy pamiętać o nakładaniu odpowiedniej ilości preparatu oraz o powtarzaniu tego zabiegu co 2-3 godziny.

Gdzie najmocniej świeci

Rodzaj filtra dopasowujemy też do czynników środowiskowych. Na pewno wyższa ochrona potrzebna jest osobom, które będą korzystały z kąpieli słonecznych w okolicach równika (im dalej na północ lub południe od równika, tym roczne promieniowania coraz mniejsze), na jakie wysokości nad poziom morza, (im wyżej tym promieniowanie wyższe) czy na śniegu (który odbija znaczna część promieniowania słonecznego). Filtr jest konieczny nie tylko na wakacjach, ale też na co dzień w mieście.

Wszyscy gotowi – można zaczynać

Nasze wiosenne przygotowania do kontaktów ze słońcem powinny, poza wyborem kosmetyków z filtrem, obejmować dodatkowo zakup dobrych okularów z filtrem (jeśli stosujemy okulary-zabawki, tylko z ciemnymi szkłami, a bez filtra, to lepiej zupełnie z nich zrezygnować! – jest to istotne także w stosunku do dzieci), pomadki ochronnej do ust z SPF 12+ (należy chronić delikatną skórę ust), nakrycia głowy. Początkowe kontakty ze słońcem powinny być krótkie. Wraz ze zwiększającą się opalenizną możemy je wydłużać, ale oczywiście wszystko w granicach zdrowego rozsądku. Konieczne jest też dobre nawodnienie organizmu.

Korzystanie ze słońca jest przyjemnością. Postarajmy się, by było bezpieczne.

mgr farm. Anna Skórka

Bibliografia:

  1. Halina Bojarowicz, Natalia Bartnikowska: „Kosmetyki ochrony przeciwsłonecznej. Część I. Filtry UV oraz ich właściwości.”; Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3):596-601
  2. Halina Bojarowicz, Natalia Bartnikowska: „Kosmetyki ochrony przeciwsłonecznej. Część II.Wybór optymalnego preparatu..”; Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3):602-608