foto: Eskymaks/shutterstock.com

Trwa moda na zielone: była zielona herbata, zielona kawa, chlorofil (też przecież zielony!), zielone koktajle z jarmużem, szpinakiem, natką pietruszki… Tegoroczną wiosnę witamy młodym zielonym jęczmieniem. W aptece do wyboru: w postaci kapsułek, w proszku czy jako naturalny sok. Pacjenci pytają, czy warto po niego sięgać? Odpowiedź jest prosta – młody zielony jęczmień wzbogaca nasza dietę w liczne, cenne składniki. Warto włączyć go do swojego codziennego jadłospisu.

Jęczmień – znane zboże

Historia jęczmienia, jednego z najpopularniejszych zbóż, sięga 7000 lat wstecz i rozpoczyna się na Bliskim Wschodzie. Do niedawna najcenniejszym surowcem otrzymywanym z jęczmienia były ziarna. Wykorzystywano je jako paszę, w browarnictwie oraz do wyrobu kasz i płatków. Od kilku lat coraz bardziej popularny staje jęczmień w postaci kilkudniowej małej trawki. Zauważono bowiem, że młodziutka roślina jest o wiele bogatszym źródłem składników odżywczych niż samo ziarno.

Młody i zielony

Nazwą młody zielony jęczmień określa się sok z młodziutkich, bo zaledwie 7-dniowych traw jęczmienia. W wyniku suszenia otrzymywana jest postać proszku. Ze względu na swój cenny skład młody jęczmień nazywany jest czasem zieloną krwią, zielonym mlekiem czy też witaminowo-białkową bombą odżywcza. Badania, jakie obecnie są prowadzone pokazują m. in. następujące zależności:

  • zielone mleko zawiera dwa razy więcej wapnia i dwa razy więcej witaminy K oraz zdecydowanie więcej aminokwasów, enzymów i chlorofilu niż pszenica;
  • jedna szklanka soku z młodego jęczmienia dostarcza tyle składników odżywczych co 2 kg ekologicznych warzyw i owoców;
  • ma więcej witaminy C niż sok z pomarańczy;
  • ma więcej beta-karotenu niż marchewka.

Młody zielony jęczmień w 45% składa się z białek. Dostarcza organizmowi człowieka niezbędnych aminokwasów, będących składnikiem budulcowym. Zawiera witaminę C, K, B6, B12, kwas foliowy, beta-karoten. Jest bogaty w wapń, żelazo, chlorofil i pierwiastki śladowe. Młody zielony jęczmień zawiera dwa rodzaje błonnika, pełniące odmienne funkcje: rozpuszczalny usprawnia metabolizm tłuszczów, a nierozpuszczalny poprawia pracę jelit.

Efekty stosowania

Młody zielony jęczmień uzupełnia naszą, często ubogą dietę, w niezbędne składniki odżywcze. Poprawia się funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejsza częstotliwość infekcji. Poprawie ulega koncentracja, pamięć, zmniejsza się stres, wzmacnia układ krążenia, mięśnie, wyrównuje się gospodarka kwasowo-zasadowa. Jako źródło serotoniny i tryptofanu wpływa na nasze samopoczucie. W ostatnim czasie młody zielony jęczmień postrzegany jest przez wielu pacjentów jako „lek” ułatwiający odchudzanie. Wprawdzie zielone mleko usprawnia i zdecydowanie przyspiesza procesy przemiany materii, jednak samo picie soku czy spożywanie proszku nie przyniesie efektów, jeśli nie będzie połączone ze zmiana stylu życia – spożywaniem zbilansowanych posiłków i uprawianiem sportu.

Smacznego!

Młody zielony jęczmień można przyjąć w postaci kapsułki. Można też dosypać proszek do jogurtu, owsianki, do zdrowych ciasteczek (będą zielone). Soki, ze względu na niekoniecznie dobry smak, można łączyć z owocami i warzywami w koktajlach (z sokiem z cytryny i pomarańczy, z dodatkiem miodu i imbiru; z sokiem z marchewki i jabłka). Po takie bomby witaminowe warto sięgać szczególnie teraz, w okresie przesilenia wiosennego, kiedy czujemy się osłabieni i łatwiej łapiemy infekcje.

Za oknem zielono i w słoiku zielono. Wiosennie i zdrowo.

mgr farm. Anna Skórka

Bibliografia:

  1. Barbara Simonsohn :Sok z młodego jęczmienia. Eliksir młodości i gwarancja zdrowia
  2. materiały dotyczące poszczególnych preparatów z młodym zielonym jęczmieniem