foto: Pressmaster/shutterstock.com

Jak manipulują i kłamią reklamy farmaceutyczne? Zapraszamy na trzecią część artykułu, w której analizujemy pod względem merytorycznym najpopularniejsze reklamy pojawiające się w mediach. W tej części o (nie)rewolucyjnym leku na bóle stawowe, preparacie zmniejszającym dyskomfort związany ze zmianami pogody oraz syropie o potrójnym działaniu.  

„Rewolucyjny” lek na bóle stawów

Producent zapewnia w reklamie, że stworzył innowacyjny lek, który jest istną rewolucją w walce z bólami stawowymi oraz chorobą zwyrodnieniową. Substancją czynną preparatu jest jednak znany wszystkim meloksykam, który już dawno “zadomowił” się na naszym rynku. W polskich aptekach zarejestrowanych jest obecnie około 20 preparatów z tą samą substancją czynną, i to dostępnych zarówno na receptę, jak i leków OTC. Tak więc rewolucji nie widać.

Preparaty OTC dostępne bez recepty z meloksykamem

  • Opokan,
  • Mel,
  • Apiscam Bio,
  • MeloxiLEK Activ,
  • Meloxicam Adamed,
  • Reumelox

Preparaty dostępne na receptę z meloksykamem

  • Trosicam,
  • Ortopedina Forte,
  • Opokan Forte,
  • Movalis,
  • Moilec,
  • Aglan,
  • Apiscam,
  • Mel Forte,
  • Melobax,
  • Meloksam,
  • Meloxicam Actavis,
  • Meloxicamum 123ratio,
  • MeloxiLEK

W dalszej części reklamy producent dodaje: „Jedyny taki lek, który rozpuszcza się już na języku, jest łagodny dla żołądka i działa 24 h”.

Czas biologicznego półtrwania dla meloksykamu wynosi ok. 20 h. Jednak dla lepszego działania marketingowego można dołożyć te 4 h, aby uzyskać pełną dobę. Preparat  jednak zaczyna działać dopiero po paru godzinach i osiąga maksymalne stężenie w osoczu dopiero w 5 h po podaniu.

Dzięki (ostatnio coraz bardziej popularnej) strukturze tabletek, które ulegają rozpadowi już w jamie ustnej, preparat rozpuszcza się na języku. Nie jest to jednak jedyny meloksykam z taką strukturą tabletki (np. Trosicam). Użycie w tym kontekście sformułowania „jedyny taki lek” jest kolejnym nadużyciem.

Meloksykam w porównaniu do innych NLPZ jest stosunkowo łagodnym środkiem dla naszego żołądka. Jednak wciąż może on stanowić zagrożenie dla naszego przewodu pokarmowego. Producent w oczywisty sposób uwydatnia tę cechę, sugerując jego wysokie bezpieczeństwo, mimo że w charakterystyce produktu leczniczego głównym działaniem niepożądanym są… (uwaga) właśnie problemy żołądkowo-jelitowe. Mogą pojawić się wrzody, perforacje lub krwawienia z przewodu pokarmowego. Tak więc reklama stworzona przez producenta przeczy nawet ulotce preparatu.

Preparat na brzydką pogodę?

Producent zapewnia: Preparat łagodzi nieprzyjemne odczucia związane ze zmianami pogody. Wspomaga nastrój, siły witalne oraz funkcjonowanie w pracy. Zwiększa dobre samopoczucie u osób podatnych na występowanie dolegliwości przy zmianie pogody, do których zaliczają się: zmęczenie, znużenie, zaburzona równowaga emocjonalna, brak sił witalnych i koncentracji. Preparat wzmacnia funkcje fizyczne i psychiczne organizmu.

A teraz spójrzmy na skład produktu:

  • Wyciąg z korzenia traganka błoniastego 200 mg
  • Wyciąg z korzenia różeńca górskiego 112,5 mg
  • Wyciąg z owoców cytryńca chińskiego 80 mg
  • Wyciąg z korzenia żeń-szenia 40 mg
  • Wyciąg z gorzkiej pomarańczy 25 mg
  • Ekstrakt z korzenia goryczki 20 mg
  • Wyciąg z kwiatów krokusa uprawnego 15 mg
  • Magnez 60 mg (16%)*
  • Witamina B6 1,4 mg (100%)*

% – zalecane dzienne spożycie

Zawartość preparatu jest naprawdę dosyć ciekawa. Surowce te rzeczywiście mogą pomóc redukować zmęczenie, pobudzać nasz organizm do działania, a także wspierać nasze funkcje fizyczne oraz psychiczne.

Problem stanowi wskazane przez producenta zastosowanie. Preparat na „nagłe zmiany pogody”. Naprawdę nie brzmi to w żaden sposób profesjonalnie. W sieci krążą różne preparaty w stylu np. Be younger i wyżej opisywany produkt budzi właśnie takie skojarzenia. Środek ten, co chyba nie dziwi, nie odniósł znaczącego sukcesu.

Innowacyjny syrop z bluszczu pospolitego

Reklamowany syrop producent zachwala w każdy możliwy sposób: Bezpieczny lek o potrójnym działaniu: niwelujący zalegającą wydzielinę, rozszerzający oskrzela i działający wykrztuśnie i to już od 2 miesiąca życia.

Reklama kończy się puentą: Potrójne działanie – kaszlu usuwanie.

Konsekwencją działania wykrztuśnego jest właśnie niwelowanie zalegającej wydzieliny. Nie wiadomo dlaczego więc producent “na siłę” dokłada tę cechę i stara się zrobić niespotykany produkt z preparatu, w którego skład wchodzi jedynie wyciąg suchy z liści bluszczu. Nie ma oczywiście o tym informacji w samej reklamie.

„Syrop z bluszczu” nie brzmi tak atrakcyjnie jak „Potrójna moc do walki z kaszlem”.

Nie potrafię wytłumaczyć dlaczego reklamy, na które wydaje się tak dużo pieniędzy, robione są w taki amatorski, pozbawiony sensu sposób. Manipulowanie informacjami na temat leków powinno być surowe karane. Obecne sankcje na pewno nie są wystarczające. Wystarczy spojrzeć na to jak wiele reklam jest pozbawionych merytoryki oraz rzetelności. Zwiększenie restrykcji przy organizowaniu reklam farmaceutycznych to kolejna zmiana prawa, która powinna nastąpić jak najszybciej.

mgr farm. Mateusz Dutka

Zapraszamy także na pierwszą oraz drugą część artykułu Manipulacje w reklamach farmaceutycznych.